• About Us
  • Contact
  • Disclaimer
No Result
View All Result
THE OPINION
Wednesday, June 25, 2025
  • মুখ্যপৃষ্ঠা
  • অসম
  • দেশ
  • আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয়
  • অভিমত
  • ক্ৰীড়া
  • শিক্ষা
  • সাহিত্য
  • বাণিজ্য
  • বিজ্ঞান
  • মনোৰঞ্জন
  • জীৱনশৈলী
  • ভিডিঅ’
No Result
View All Result
  • মুখ্যপৃষ্ঠা
  • অসম
  • দেশ
  • আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয়
  • অভিমত
  • ক্ৰীড়া
  • শিক্ষা
  • সাহিত্য
  • বাণিজ্য
  • বিজ্ঞান
  • মনোৰঞ্জন
  • জীৱনশৈলী
  • ভিডিঅ’
No Result
View All Result
THE OPINION
No Result
View All Result
  • মুখ্যপৃষ্ঠা
  • অসম
  • দেশ
  • আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয়
  • অভিমত
  • ক্ৰীড়া
  • শিক্ষা
  • সাহিত্য
  • বাণিজ্য
  • বিজ্ঞান
  • মনোৰঞ্জন
  • জীৱনশৈলী
  • ভিডিঅ’

মথুৰাদাস আৰু বৰপেটাৰ হাটী

গুনীন চৌধুৰী by গুনীন চৌধুৰী
December 23, 2022
in সমাজ
Share on FacebookShare on Whatsapp

শ্ৰী মাধৱদেৱৰ ঘণিষ্ট অনুগামী শ্ৰী মথুৰা দাস বুঢ়া আতাৰ জন্ম ১৪৯০ খৃ.ত তাঁতী কুছিত – বৰ্তমানৰ বৰপেটাত । পোণতে চৈতণ্যপন্থী বুঢ়াআতাই মাধৱদেৱৰ সান্যিধ্য পাই তেওঁৰ ওচৰত শৰণ ল’ব বিচাৰিছিল । মাধৱদেৱে মথুৰাদাসক পৰীক্ষা কৰিবৰ বাবে আগৰ গুৰুৰ নামত মাটিত তিনিটা আঁচ মাৰি মোহাৰিব দিছিল । মথুৰাদাসে সেইকথাত সন্মত নহ’ল কাৰন পূৰ্বৰ গুৰুক তেওঁ অসন্মান কৰিব নিবিচাৰে । কাৰন সেইগুৰুৰ পৰা পোৱা জ্ঞানৰ বলতহে মাধৱদেৱৰ ওচৰত শৰণ লোৱাৰ সুবিধা হৈছে । মাধৱদেৱে মথুৰাদাসৰ সুবিবেচনাত সন্তুষ্ট হৈ তেওঁক শৰণ দিয়ে । মাধৱদেৱে বৰপেটা সত্ৰত ১৫৯৬ খৃ.ত মথুৰা দাসক প্ৰথম সত্ৰধিকাৰ মনোনিত কৰে । ১০৭ বছৰ বয়সৰ পৰা ৪৪ বছৰ তেওঁ বৰপেটা সত্ৰৰ সত্ৰাধিকাৰ হৈ থাকে । সত্ৰাধিকাৰ থকা সময়তে মথুৰাদাসে নিজ বুদ্ধিমত্তাৰে কিছুমান নতুন নতুন ব্যৱস্থাৰ প্ৰৱৰ্তন কৰে । সত্ৰৰ সত্ৰাধিকাৰ বা অন্য কৰ্মকৰ্তাক সত্ৰৰ ‘ভাগ থকা’ ভকত সকলে যোগ্যতাৰ ভিত্তিত নিৰ্বাচন কৰাৰ ব্যৱস্থা তেওঁ কৰি থৈ গৈছে । জাত-পাত. বংশ-পৰম্পৰাৰ উৰ্দ্ধত গণতান্ত্ৰিক নিৰ্বাচনৰ পদ্ধতিৰে আজিলৈকে নিৰ্বাচনৰ যোগেদিহে সত্ৰৰ মুৰব্বী নিৰ্বাচন কৰা হ’য় । সেয়েহে বৰপেটাত উচ্চ-নীচ জাতপাতৰ ভেদভাৱ এতিয়াও কম দেখা যায় ।

বৰপেটাৰ সমাজ ব্যৱস্থাৰ আন এটা গুৰুত্বপূৰ্ণ তথা ঐতিহ্য বহনকাৰী অনুষ্ঠান “হাইটাৰ ঘৰ” ( হাটীয়াৰ ঘৰ) ৷ গুৰু মাধৱদেৱৰ আজ্ঞা শিৰত লৈ বুঢ়া আতাই নিষ্ঠা, বুদ্ধিমত্তা আৰু বিচক্ষণতাৰে সত্ৰ পৰিচালনাৰ লগতে বৰপেটাৰ সমাজ জীৱনত এইদৰে কিছুমান নতুন ব্যৱস্থাৰ প্ৰণয়ন কৰিছিল। বৰপেটা সত্ৰত প্ৰচলিত ‘চৈধ্য-প্ৰসংগ’ৰ নিয়মো মথুৰাদাস বুঢ়া আতাই প্ৰণয়ন কৰা- আগৰ তিনি প্ৰসংগৰ ঠাইত ‘চৈধ্য প্ৰসংগ’ৰ ব্যৱস্থা কৰিছিল ৷ ৰাতিপুৱাৰ পৰা ৰাতিলৈ চৈধ্যবাৰ নাম-প্ৰসংগ কৰাৰ পৰম্পৰাকে ‘চৈধ্য-প্ৰসংগ’ বোলা হয় ৷ সত্ৰৰ পৰিচলানাৰ সুবিধাৰ বাবে মথুৰাদাসে ‘ভাগ লোৱা’ৰ নিয়ম প্ৰৱৰ্তন কৰিছিল ৷ কীৰ্তন মহোৎসৱৰ সময়ত ভকতৰ পিয়লৰ বাবে ‘ভকত লেখা’ৰ ব্যৱস্থাও বুঢ়া আতাই প্ৰৱৰ্তন কৰিছিল ৷ সত্ৰাধিকাৰৰ উপৰিও সত্ৰ পৰিচালনাৰ বিষয়বাবৰ বাবেও তেখেতে গণতান্ত্ৰিক প্ৰথাৰে নিৰ্বাচন কৰাৰ নিয়ম প্ৰণয়ন কৰিছিল । আনকি সত্ৰসমূহত সৰু-সুৰা বিচাৰৰ ব্যবস্থাও ৰাখিছিল । বৰপেটা সত্ৰৰ সত্ৰাধিকাৰক গণতান্ত্ৰিক পদ্ধতিৰে নিৰ্বাচন কৰা হয় বাবে ‘সত্ৰাধিকাৰ’ৰ সলনি ‘সত্ৰিয়া’ বুলিহে সম্বোধন কৰা প্ৰথা প্ৰচলন কৰে ।

বৰপেটাৰ অন্তৰ্গত চুবুৰীসমূহক “হাটী” বোলা হয় ৷ প্ৰতিটো হাটীতে একোটা ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ স্থাপন কৰা হৈছিল ৷ ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ আছিল এক সমূহীয়া স্থান, য’ত হাটীৰ মানুহে লগ হৈ বিভিন্ন কাৰ্য সম্পাদন কৰিছিল ৷ বুঢ়াআতাই বৃত্তি অনুসাৰে হাটী ভগাই দিয়াৰ ব্যৱস্থাও কৰিছিল, যেনে মাটিৰ পাত্ৰ গঢ়োতাৰ বাবে কুমাৰহাটী, কমাৰৰ বাবে বৃব্দাবন হাটী ইত্যাদি ৷ মথুৰাদাস বুঢ়া আতাৰ দ্বাৰা সংগঠিত বৰপেটা সত্ৰৰ হাটী-প্ৰথা এক অভিনৱ ব্যৱস্থা ৷ আন কথাত ইয়াক এখন সমবায় গ্ৰাম বুলি ক’ব পাৰি ৷

তেখেতে সত্ৰখনৰ বাসিন্দাসকলক ২২খন শাখা হাটীত বিভক্ত কৰি তিনিখন মূল হাটী – ‘উত্তৰহাটী’, ‘দক্ষিণহাটী’ আৰু ‘নহাটী’ নামেৰে সংগঠিত কৰিলে ৷ লগতে হাটীত ‘ভাগ’ লোৱাৰ ব্যৱস্থা কৰিলে ৷ মথুৰাদাস বুঢ়া আতাই প্ৰতিখন হাটীৰ বাবে একোটা সমূহীয়া বিত্তীয় পুঁজিৰ ব্যৱস্থা কৰে, যাক ‘হাটীয়াৰ পুঁজি’ বোলা হয় ৷ “ হাটীয়াৰ পুঁজি” এক ধৰণৰ প্ৰাচীন বেংক ব্যৱস্থাৰ দৰে আছিল ৷ প্ৰয়োজন সাপেক্ষে সেই পুঁজিৰ পৰা ঋণ লোৱা ব্যৱস্থাও আছে । ‘হাটীয়াৰ পুঁজি’ৰ পৰা হাটীত ভাগ থকা বাসিন্দাসকলৰ ব্যৱসায়-বাণিজ্য বা ঘৰুৱা কামৰ বাবে কম সুতত ধন ঋণ দিয়া হয় । লগতে এই ধনৰ পুঁজিৰ পৰা হাটীৰ উমৈহতীয়া কামত খৰচ কৰা হয় । লগতে সত্ৰত মূল হাটীয়ে দিবলগীয়া ‘কৰ’, অৰিহণা আদিতো খৰচ কৰা হয় ৷ ‘হাটীয়াৰ পুঁজি’ৰ সকলো ধৰণৰ কাম ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ পৰাই পৰিচালিত হয় ৷

‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ত প্ৰতিখন হাটীৰ সমস্যাসমূহৰ আলোচনা-বিলোচনা কৰাৰ লগতে হাটীৰ বিভিন্ন সভা-সমিতি অনুষ্ঠিত হয় ৷ ‘হাটীয়াৰ ঘৰত’ সত্ৰত অনুষ্ঠিত হোৱা যাত্ৰা-গানৰ আখৰা, সত্ৰীয়া কলা-সংস্কৃতিৰ প্ৰশিক্ষণ আদি দিয়াৰো ব্যৱস্থা আছে ৷ হোলীৰ সময়ত হোলী গীতৰ কৰ্মশালা, সস্তীয়া ৰাসায়নিক উপাদানেৰে প্ৰস্তুত কৰা ক্ষতিকৰ ৰঙৰ পৰিবৰ্তে ঘৰুৱা পদ্ধতিৰে ৰঙ প্ৰস্তুত কৰা প্ৰণালীৰ প্ৰশিক্ষণ, খোল-বাদনৰ প্ৰশিক্ষণ আদি এই ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ত দিয়াৰ উদাহৰণো আছে ৷ বহাগ বিহুৰ সাতদিন সত্ৰত ‘বংশৰা’ বা বিভিন্ন হাটীৰ গোটে অনুষ্ঠিত কৰা যাত্ৰাগানৰ আখৰা তথা সত্ৰত অনুষ্ঠিত কৰিবলগীয়া অন্যান্য নাটক-ভাওনা আদিৰ আখৰা এই ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’তে কৰা হয় ৷ যাত্ৰা-গানত ব্যৱহৃত হোৱা সাজ-পোছাক, সা-সৰঞ্জাম, আ-অলংকাৰ, মণি-মুকুটা আদি এই ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’তে সংৰক্ষিত কৰা হয় ৷ এই পোছাক-পৰিচ্ছদ প্ৰয়োজন সাপেক্ষে কোনো হাটীৰ বাবে অন্য হাটীৰ পৰা বা কোনো স্কুল-কলেজৰ সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান, নাটক আদিৰ বাবে ভাৰা দিয়াৰো ব্যৱস্থা আছে ৷ এনেদৰে আদায় হোৱা ভাৰা সেই হাটীৰ ভৰালত জমা হয় আৰু ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ বাবে ব্যৱহৃত বিশেষ লোহাৰ চন্দুকত জমা ৰখা হয় ৷ হাটীৰ সমূহীয়া টকা-পইচাও ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ সেই বিশেষ চন্দুকত সুৰক্ষিত কৰি জমা ৰখা হয় ৷ ইয়াৰ বাবে এগৰাকী ধন-ভৰালী নিয়োগ কৰা হয় ৷ মহাপুৰুষৰ কীৰ্তন মহোৎসৱত এই ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ পৰাই সত্ৰত দিবলৈ ‘কলভাৰ’ (কৰভাৰ) যাত্ৰা কৰে ৷ কীৰ্তন মহোৎসৱৰ বাবে হাটীৰ ভাগ থকা ব্যক্তিৰ পৰা কৰভাৰ দিবলৈ চাউল, পুৰীয়াকল (কাচকল) , কোমোৰা, ঔ-টেঙা, আদি জমা দিয়া সামগ্ৰীসমূহ এই হাটীয়াৰ ঘৰত জমা ৰখা হয় ৷ পিচত কৰভাৰ দিয়াৰ সময়ত ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ পৰাই শোভাযাত্ৰা কৰি সত্ৰত কৰ হিচাপে আদায় দিয়া হয় ৷

ইয়াৰ উপৰিও ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ বৰপেটাবাসীৰ জীৱনৰ প্ৰতিটো কৰ্মকাণ্ডৰ লগত সংপৃক্ত হৈ আছিল । হাটীৰ কোনো দুখীয়া ঘৰৰ মেধাসম্পন্ন ল’ৰা-ছোৱালীৰ পঢ়াৰ খৰচৰ বাবে ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ত অনুষ্ঠিত হাটীয়াৰ মেলৰ সিধান্ত মৰ্মে সহায়ৰ হাত আগবঢ়াইছিল । হাটীৰ কাৰোবাৰ বিয়া হ’লে ‘হাটীয়াৰ পুঁজি’ৰ পৰা সাজ-বাচন দি সহায় কৰাৰ প্ৰথা প্ৰচলিত আছিল । একেধৰণে বিয়াবাৰুৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰথমে ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ৰ জৰিয়তে ‘হাটী’ক ( অৰ্থাৎ সমাজখনক) তামোল-পান দি বিয়াৰ কাম-কাজ যেনে বিয়াৰ ‘চায়না’ পাতা ( ৰভা দিয়া), দোনা তোলা, ‘চৈটা’ তোলা আদি কামত সহায় কৰিবলৈ নিমন্ত্ৰণ কৰা হৈছিল। কোনো কোনো হাটীত এতিয়াও এই নিমন্ত্ৰণ কৰা প্ৰথাটো প্ৰচলিত আছে; অৱশ্যে প্ৰয়োজনীয় কামখিনি ‘টেণ্ট হাউছ’ আৰু দোকানৰ পৰা কিনা পাত, গ্লাছেই সম্পন্ন কৰে যদিও ‘হাটীয়াৰ ঘৰ’ আছে বাবেই হাটীৰ বাসিন্দাৰ বান্ধোন এতিয়াও আছে ।

এনেধৰণে বৰপেটাৰ প্ৰতিখন হাটীতে স্থাপিত “হাটীয়াৰ ঘৰ’সমূহে বৰপেটাৰ সমাজ জীৱন তথা সাংস্কৃতিক জীৱনত গুৰুত্বপূৰ্ণ ভুমিকা পালন কৰি আহিছে ৷ ৫০০ বছৰৰ আগৰ সামন্তবাদী সমাজব্যৱস্থাৰ মাজতে বুঢ়া আতাই গণতান্ত্ৰিক পদ্ধতি, সমবায় পদ্ধতি, ব্যক্তিগত পুঁজিৰ পৰিৱৰ্তে ৰাজহুৱা পুঁজিৰ উন্নয়ন, উচ্চ-নীচ সকলো জাতিৰ সমান অধিকাৰ আদিৰ চিন্তা-চৰ্চা তথা ৰূপায়নৰ ব্যৱস্থা কৰি এক প্ৰগতিশীল ব্যক্তিত্বৰ পৰিচয় দি থৈ গৈছে ।

Previous Post

সাহিত্যত সামাজিক দায়বদ্ধতা

Next Post

স্তব্ধ হল নৃত্যৰতা পৃথিৱী

Related Posts

অসম

গৰু বিহুত খোৱা এশ এবিধ শাক কি কি জানো আহক

April 14, 2025
যৌন নিৰ্যাতনৰ বলি হৈছে নেকি আপোনাৰ কণমাণি সন্তান? কেনেকৈ বুজিব আপুনি?
সমাজ

যৌন নিৰ্যাতনৰ বলি হৈছে নেকি আপোনাৰ কণমাণি সন্তান? কেনেকৈ বুজিব আপুনি?

August 21, 2024
বেঙ্ক ৰাষ্ট্ৰীয়কৰণ দিৱসৰ উপলক্ষে সৰ্বভাৰতীয় বেঙ্ক বিষয়া কনফেডাৰেচনৰ ৰাষ্ট্ৰীয় সম্পাদক ৰূপম ৰয়ৰ প্ৰেছ বিজ্ঞপ্তি
সমাজ

বেঙ্ক ৰাষ্ট্ৰীয়কৰণ দিৱসৰ উপলক্ষে সৰ্বভাৰতীয় বেঙ্ক বিষয়া কনফেডাৰেচনৰ ৰাষ্ট্ৰীয় সম্পাদক ৰূপম ৰয়ৰ প্ৰেছ বিজ্ঞপ্তি

July 19, 2023
Next Post
স্তব্ধ হল নৃত্যৰতা পৃথিৱী

স্তব্ধ হল নৃত্যৰতা পৃথিৱী

Currently Playing

TRENDING

  • অসমীয়া জাতীয় জীৱনত শঙ্কৰদেৱৰ অৱদান

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • প্ৰগতিবাদী কবি অমূল্য বৰুৱা

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • গোৱালপাৰৰ উচ্ছেদ অভিযানক অমানৱীয় আখ্যা ডি ৱাই এফ আইৰ : বিকল্প ব্যৱস্থা নকৰাকৈ উচ্ছেদ অভিযান বন্ধ ৰখাৰ দাবী

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

THE OPINION is a digital media platform based in Guwahati, Assam. It aims to disseminate the opinions floating in various strata of the society. It believes that the viewers can come to a logical conclusion only when different opinions are allowed to flourish. Let THE OPINIONs bloom.

Categories

  • অভিমত (9)
  • অৰ্থনীতি (5)
  • অসম (84)
  • আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় (7)
  • ক্ৰীড়া (10)
  • জীৱনশৈলী (1)
  • দেশ (63)
  • বাণিজ্য (1)
  • বিজ্ঞান (2)
  • বিশেষ লেখা (10)
  • ভিডিঅ’ (2)
  • ভ্ৰমণ কাহিনী (3)
  • মনোৰঞ্জন (3)
  • ৰাজনীতি (24)
  • শিক্ষা (4)
  • সমাজ (47)
  • সংস্কৃতি (5)
  • সাহিত্য (5)
  • স্বাস্থ্য (4)

© 2022 THE OPINION - Designed by Kareng Technologies.

No Result
View All Result
  • মুখ্যপৃষ্ঠা
  • অসম
  • দেশ
  • আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয়
  • অভিমত
  • ক্ৰীড়া
  • শিক্ষা
  • সাহিত্য
  • বাণিজ্য
  • বিজ্ঞান
  • মনোৰঞ্জন
  • জীৱনশৈলী
  • ভিডিঅ’

© 2022 THE OPINION - Designed by Kareng Technologies.